Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll
studenter stoppar in kläder i tvättmaskiner
studenter stoppar in kläder i tvättmaskiner

Felanmälan – så gör du

Det är inte allt som går fel i bostaden som kan felanmälas. Som hyresgäst har du ansvaret att lösa vissa problem på egen hand. Här har vi samlat de vanligaste problemen som kan uppstå för dig som hyresgäst och förklarar hur du ska gå tillväga för att lösa problemet. Om du inte själv kan lösa problemet med hjälp av guiderna nedan så hittar du Felanmälan under Mina sidor.

Vad kan du felanmäla?

Generellt i bostaden

När det blir kallt ute kan det ta tid innan värmesystemet anpassar sig. Ett kallt element behöver inte betyda att det är något fel, det är temperaturen i rummet som är viktig.

Det första du behöver göra är att ta reda på vilken temperatur du har hemma. Har du ingen termometer finns det att hämta på [hg] i Ryd.

  1. Kontroller att möbler, exempelvis soffa eller säng, inte står tätt intill elementet som kan hindra värmen från elementet att sprida sig.
  2. Flytta i så fall fram möblerna så att de står ca. 30 cm ifrån elementet.
  3. Kontroller att gardinerna inte täcker termostatvredet. Det kan göra att termostaten känner av en för hög temperatur och elementet slår ifrån.
  4. Kontrollera att fönsterventilerna är öppna och inte stängda. Öppna ventiler hjälper till att få fart på elementet och bidrar till ett bättre inomhusklimat.
  5. Känn på elementen. Är de varmare nedtill och kallare upptill? Då kan det vara luft i elementet som hindrar det varma vattnet från att cirkulera. Gör då en felanmälan.
  6. Är elementet kallt nedtill men varmt upptill? Det är helt i sin ordning. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp.
  7. Du kan sedan mäta temperaturen i din bostad. Har du ingen termometer finns det att hämta på [hg] i Ryd. Placera termometern i mitten av rummet en meter ovanför golvet och kontrollera temperaturen.

Har du gjort ovanstående åtgärder och temperaturen fortfarande understiger 20 grader ber vi dig ringa till oss på 013 – 20 86 60.

Om någon av dina grannar är högljudda är det bra om du först pratar med personen. Blir det inte bättre kan du anmäla detta till oss. Dagtid hör du av dig till oss och på kvällen/natten kontaktar du Trygghetsjouren. Telefonnumret till Trygghetsjouren är 013 – 14 84 44.

En anledning till att du inte kan boka, kan vara att du redan har bokat maxantal.
Logga in på Mina bokningar så hittar du information om hur många pass som är möjligt att boka.

Om bokningen för tvättstuga av någon anledning inte fungerar så kan du logga in på Mina sidor och välja “Boendeinformation”. Här kan du se vilka tvättstugor du har tillgång till och som inte behöver bokas i förväg.

Om du fortfarande har problem, vänligen gör en felanmälan via appen, Mina Sidor eller genom att ringa oss på 013 – 20 86 60.

Förbrukningsvaror som lysrör och glödlampa är något man som hyresgäst köper in och byter själv.

Tänk på att du kan behöva byta glimtändaren när du byter lysrör. Om du har bytt lysrör men ljuset inte fungerar, så kan du göra en felanmälan i appen, via Mina sidor eller genom att ringa oss på 013 – 20 86 60.

Försvinner elen kan det bero på att en säkring har reagerat. Det kan hända om en elapparat är trasig eller om du använder för många apparater samtidigt. Du hittar vanligtvis el-centralen i hallen. Antingen har du lite äldre proppar/säkringar eller ett automatsäkringsskåp.

Lyckas du inte lösa det själv hör du av dig till oss på 013 – 20 86 60.

Logga in på Mina sidor och fyll i formuläret för felanmälan eller ring oss på 013 – 20 86 60.

Logga in på Mina sidor och fyll i formuläret för felanmälan eller ring till oss på 013 – 20 86 60.

I badrummet

Innan du kan göra en felanmälan måste du fullfölja följande steg:

  1. Kontrollera att avloppsröret och golvbrunnen är fri från hår och smuts.
  2. För att lösa lättare stopp kan du hälla i en halv deciliter bikarbonat eller bakpulver tillsammans med en halv deciliter ättika eller vinäger i avloppet.
  3. Låt verka en stund och spola rent med riktigt hett vatten. Tänk på att ALDRIG använda kemiska preparat som lut eller kaustiksoda.

Om du har rensat golvbrunnen men felet kvarstår vänligen gör en felanmälan i appen, via Mina sidor eller ring oss på 013 – 20 86 60.

 

 

 

 

Ditt avlopp i tvättstället gör du rent på egen hand. Du gör det enklast genom att:

  1. Ställa en hink under avloppet och skruva isär alla rör.
  2. Ta bort hår och smuts och rengör rören. När du sätter tillbaka rören är det viktigt att det blir ordentligt tätt, spola en stund efteråt för att se att det inte läcker.
  3. För att lösa lättare stopp kan du hälla i en halv deciliter bikarbonat eller bakpulver tillsammans med en halv deciliter ättika eller vinäger i avloppet.
  4. Låt verka en stund och spola rent med riktigt hett vatten. Tänk på att ALDRIG använda kemiska preparat som lut eller kaustisksoda.

Om felet kvarstår efter ovanstående åtgärder, vänligen gör en felanmälan i appen, via Mina sidor eller ring oss på 013 – 20 86 60.

I köket

Förbrukningsvaror som lysrör och glimtändare är något man som hyresgäst byter själv. Det finns att köpa i en välsorterad livsmedelsbutik. Ta med ditt gamla lysrör och glimtändaren till butiken för att vara säker på att få rätt modell.

Om du däremot bytt lysrör och glimtändare men ljuset inte fungerar, så kan du göra en felanmälan i appen, via Mina sidor eller ringa oss på 013 – 20 86 60.

Förbrukningsvara så som kylskåpslampa är något du byter själv.

Om du däremot bytt lampa, men ljuset inte fungerar, så kan du göra en felanmälan i appen, via Mina sidor eller ringa oss på 013 – 20 86 60. Du måste ange modell-, produkt- och serienummer som du oftast hittar på ena sidan inuti kylen. Se bild nedan.

Att det samlas vatten i botten på kylskåpet beror oftast på att det är stopp i avrinningshålet. Det rensar du enkelt själv med hjälp av en bomullspinne eller liknande. Kontrollera även att det inte står kylvaror för nära köldplattan.

Om indikationslampan på spisen är trasig kan du göra en felanmälan i appen, via Mina sidor eller genom att ringa oss på 013 – 20 86 60.

Du behöver ange modell-, produkt- och serienummer i din felanmälan. Ibland sitter nummeretiketten på yttersidan av spisen vilket gör att du måste dra ut spisen ca. 15 cm. Du kan även välja att bifoga en bild på nummeretiketten. Har du sedan tidigare angett dessa nummer, behöver du inte ange dem igen.

Om panelmarkering på spisen saknas kan göra en felanmälan i appen, via Mina sidor eller genom att ringa oss på 013 – 20 86 60.

Du behöver ange modell-, produkt- och serienummer i din felanmälan. Ibland sitter nummeretiketten på yttersidan av spisen vilket gör att du måste dra ut spisen ca. 15 cm. Du kan även välja att bifoga en bild på nummeretiketten. Har du sedan tidigare angett dessa nummer, behöver du inte ange dem igen.

Innan du gör en felanmälan behöver du fullfölja följande steg:

  1. Kontrollera att kastrullen eller stekpannan inte är skev och att den har kontakt med hela plattan. Det gör nämligen att kastrullen eller stekpannan inte värms upp ordentligt.
  2. Testa att koka upp en liter vatten i en kastrull med lock. Tar det mer än 12 minuter innan vattnet kokar upp kan du göra en felanmälan. Meddela då att du har gjort denna åtgärd.

Vid felanmälan behöver du ange modell-, produkt- och serienummer, se bild nedan. Ibland sitter nummeretiketten på yttersidan av spisen vilket gör att du måste dra ut spisen ca. 15 cm. Har du sedan tidigare angett dessa nummer, behöver du inte ange dem igen.

Om din spis/ugn delvis är ur funktion kan det vara en säkring som har löst ut. Innan du gör en felanmälan vill vi att du kontrollerar det först. Säkringar köper du i en välsorterad livsmedelsbutik. Om felet kvarstår efter att du har kontrollerat säkringarna meddela oss det när du gör din felanmälan.

Vid felanmälan behöver du ange modell-, produkt- och serienummer, se bild nedan. Ibland sitter nummeretiketten på yttersidan av spisen vilket gör att du måste dra ut spisen ca. 15 cm. Har du sedan tidigare angett dessa nummer, behöver du inte ange dem igen.

Kontrollera först och främst att vredet inte är i låst läge innan du gör en felanmälan.

Vid felanmälan behöver du ange  modell-, produkt- och serienummer, se bild nedan. Ibland sitter nummeretiketten på yttersidan av spisen vilket gör att du måste dra ut spisen ca. 15 cm. Har du sedan tidigare angett dessa nummer, behöver du inte ange dem igen.

Fläktfilter är en förbrukningsvara som du som hyresgäst kan byta själv. Det finns fläktfilter att hämta gratis på [hg] i Ryd. Det går också bra att felanmäla i appen, via Mina sidor eller genom att ringa oss på 013 – 20 86 60. Ange vilket fabrikat du har på fläkten.